Mottó: „Akinek sok pénze van, annak lehet spekulálni, akinek kevés a pénze, annak nem szabad spekulálni, akinek pedig egyáltalán nincs pénze, annak muszáj spekulálni.” André Kostolany


2008. július 23., szerda

Pénz-Ügy - A féléves „MÉRLEG”

Megjelent: Csíki Hírlap, 2008. 07. 22, kedd

Hiába reménykedtünk, hogy megszüntetik! Nem!!! Évek óta féléves „mérleget” készíttet velünk a pénzügyminisztérium. szám­viteli törvény negyedik cikkelye értelmében joga van hozzá, és bármilyen más jelentéshez is, amelyet rendeletben kérhet. Viszont nem nagyon értjük, mire szolgál a féléves mérleg azonkívül, hogy többletmunkát jelent a könyvelőknek és többletköltséget az ügyfeleknek. És rengeteg papír- és floppy-fogyasztást. És meg lehet büntetni az adófizetőt, ha nem teszi le idejében! 
 


Hiába, hogy az uniós direktívákban – amelyeket mi is teljesen átvettünk és alkalmazunk –, amikor a cégek beszámolóiról, jelentéseiről van szó, csak éves beszámolóról beszélnek (situaþii financiare anuale). Ezt a pénzügyi év végén kell elkészíteni, és mérlegből, eredménykimutatásból, illetve kiegészítő mellékletből áll, az üzleti jelentéssel együtt.

A mi féléves „mérlegecskénket” nem is beszámolónak, hanem számviteli jelentésnek (raportãri contabile) nevezi a 1958/2008-as miniszteri rendelet. Azonban amikor részletezi, kiderül, bárminek is hívják: mérleget (10-es kód) és eredménykimutatást (20-as kód) kell készíteni, és a kiegészítő mellékletekből is be kell nyújtani a 30-as kódozásút, a tájékoztató jellegű információkkal.

Fontos tudni, hogy még ebben az esetben is kitér a rendelet arra, kinek lehet és szabad, és az érvényben lévő törvények szerint hogyan kell aláírni ezt a jelentést: az alkalmazott és egyetemet végzett gazdasági igazgatónak vagy főkönyvelőnek, vagy a céggel leszerződött, engedéllyel rendelkező könyvszakértőnek (expert contabil).

A jelentést a június 30-i zárásra alapozva, a fentiek szerint aláírva, augusztus 15-ig kell letenni a pénzügyre, kinyomtatva és elektronikus formában is.

Mivel júliusban a féléves zárás miatt sok teendőnk van, és én nemrég olvastam egy jó feladatlistát, ide írom, hátha valaki hasznát veszi:

Naponta házi pénztárnaplót kell vezetni, ha elektronikusan vezetjük, ki kell nyomtatni, és alá kell írni, le kell fűzni. Naponta vezessük az áfás beszerzési és eladási naplót is.

Hónap végén ki kell tölteni a naplófőkönyvet (Registru jurnal), a második negyedévre az adónyilvántartás könyvét (Registrul de evidenþã fiscalã), amelyben a nyereségadó számítási módját vezetjük le.

Be kell iktatni (vallani) a pénzügyön a külföldi személyekkel kötött szolgáltatói szerződéseket, és leltározni kell ott, ahol nem az állandó, hanem a havi leltár módszerét használják. Pár nap van még, és ki kell bocsájtani az utolsó, hóvégi számlákat.

Ahhoz, hogy az új áfás rendelkezéseknek megfeleljünk, figyelnünk kell a következőkre:

Ne felejtsük el ráírni külföldi számláinkra partnereink uniós adószámát, és kivétel nélkül ellenőrizzük le, érvényben van-e az általunk kapott számlán levő uniós adószám (vat number).

A szállítóktól kapott belföldi számlákon szintén le kell ellenőrizni az áfás adószám érvényességét, az áfa összegének helyességét, az áfával kapcsolatos bejegyzések és megjegyzések helyességét, amelyek például a fordított adózással (taxare inversã) vagy az áfamentességgel kapcsolatosak.

Ne felejtsük el, hogy a kapott fordított adózásos számlákra rá kell írnunk az áfa összegét.

Ki kell tölteni a tárgyi eszközök, ingóságok és ingatlanok könyvét, nyilvántartását (Registrul pentru bunurile mobile corporale primite). Ennek segítségével tudni fogjuk, megillet-e, illetve mekkora összegű áfalevonás illet meg, ha idő előtt eladjuk vagy használatból kivonjuk ezeket az eszközöket. Ki kell tölteni a behozott, nem adóköteles eszközök könyvét, nyilvántartását (Registrul non-transferurilor). Figyelni kell a valutában megkötött szerződések árfolyamára.

Hónap közben a következő határidőkre kell figyelni:

Július 10-ig be kellett vallani, és ki kellett fizetni a szállás-, reklám- és hirdetési adót.

Július 15-ig elektronikusan el kellett küldeni az Intrastat-os (uniós behozatalokról és kivitelekről szóló) jelentést.

Július 25-ig le kell tenni a következőket: az államkasszába befizetendő adóbevallást (100-as nyomtatvány); a társadalombiztosítási alapokba befizetendő adóbevallásokat (102-es nyomtatvány); a jövedéki adóbevallást (accize, 103-as nyomtatvány); az áfabevallást (300-as nyomtatvány); az uniós be- és kivitelekről szóló bevallást (390-es nyomtatvány); a romániai beszerzésekről, szolgáltatásokról és szállításokról szóló bevallást, amely információs jelentés, és tartalmaz minden egyes kiállított számlát (394-es nyomtatvány); a társadalombiztosítással rendelkező alkalmazottak névsorát, az egészségbiztosítónak és más speciális alapoknak (sãnãtate, accident, concedii si indemnizaþii), munkaválallói, munkadói (somaj) hozzájárulásokról szóló nyilatkozatokat, bevallásokat, névsorokat; a munkakönyvvezetésért fizetendő összegeket és bevallásokat; a bérlistákat (state de salarii); azoknak a külföldi személyeknek, követségi, konzulátusi alkalmazottaknak a fizetését, akik külföldről kapják a fizetésüket (224-es nyomtatvány); a környezetvédelmi adó bevallását. fentieket, sajnos, nem csak bevallani, hanem befizetni is kell július 25-ig. Emlékeztetőül felsorolom, melyek ezek: jövedéki adó, külföldi személyek adója (impozit nerezident), nyereségadó, áfa, fizetésadó, egyéni vállalkozásból származó adó, osztalékadó, más jövedelmekből származó forrásadó, kamatadó, befektetésekből származó adó, nyugdíjadó, szerencsejátékok és nyeremények adója, bármilyen más jövedelemből származó adó, társadalombiztosítási adók (egészségbiztosítási, nyugdíj, munkadói, munkavállalói-somaj stb.), munkakönyvvezetési díj a Munkaügyi Felügyelőségre, balesetekre és szakmai betegségekre hozzájárulás, bizonyos számú alkalmazott esetében, ha nem alkalmaztunk fogyatékkal élőket, akkor be kell fizetni egy hozzájárulást, környezetvédelmi alapot kell fizetni és szerencsejáték-illetéket.

Nincsenek megjegyzések: